Formativní hodnocení a jeho význam pro sebehodnocení žáka
|
Číslo akreditace: 17110/2019-1-610 |
Cílem semináře je , aby si účastníci ujasnili charakteristiku a možnosti formativního hodnocení,seznámí se s obvyklými omyly a úskalími tohoto hodnocení, pochopí význam formativního hodnocení pro rozvoj klíčových kompetenci
Hodnocení žáků základní školy - obecné zásady hodnocení, základní východiska pro hodnocení žáků, legislativní rámec v oblasti hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Rozvíjení klíčových kompetencí
Typy hodnocení
-formativní , sumativní , autonomní, heteronomní, slovní , normativní , diagnostické, neformální , závěrečné
Formativní hodnocení
jako pedagogicky nejúčelnější hodnotící nástroj, orientace na žáka, zvyšuje motivaci, zlepšuje výkon žáka, zlepšuje klima třídy, žáci mají lepší výsledky Oblasti formativního hodnocení:
- podporující prostředí
- zpětná vazba a její formy
- stanovení konkrétních učebních cílů, kritérií hodnocení, stanovení indikátorů
- aktivní učení
- výukové strategie - různé formy výuky- metody kritického myšlení, dotazovací techniky
- hodnotící potupy - metoda pretest, posttest, hodnotící komentář, sebehodnocení,
zjišťování porozumění novému učivu, žákovské portfolio
technika bílých tabulek, barevných kelímků, semafor,
profil na jednu stránku, projekty, basketbal
Diskuze účastníků - klady a zápory formativního a sumativního hodnoceni. Příklady z praxe.
|