 Nové metody práce učitele - aktivizující formy výuky na ZŠ a SŠ
|
Číslo akreditace: 1562/2019-1-104 |
Vzdělávací program je zaměřen na metody a formy výuky na základní a střední škole, především však na aktivizující formy výuky. Metody aktivního učení jsou způsoby vyučování, které primárně rozvíjejí klíčové kompetence žáků, a to zejména klíčové kompetence komunikativní, personální, sociální, kompetence k učení a k řešení problémů. Tyto metody rozvíjí současně klíčové (pro ZŠ i SŠ), ale i odborně získané kompetence pro SŠ, a to v závislosti na vyučovaném všeobecném předmětu či praktickém předmětu nebo praxi ve vybraném tématu. Vedení vyučování těmito metodami je interaktivní, je založené na vzájemné spolupráci žáků a interaktivní spolupráci třídy. Učitel plní roli zadavatele, organizátora práce, poradce (kouče) a na závěr provádí hodnocení výuky vždy ve spolupráci se žáky.
Účastníci semináře jsou seznámeni s teoretickými východisky vybrané skupinové metody, s výsledky vzdělávání, kterých tato metoda primárně dosahuje, jsou upozorněni na specifika metody, její silné a slabé stránky. Následně je metoda provedena prakticky. Každý účastník má možnost sledovat průběh, náročnost, smysl i dosažené výsledky vyučovací metody. Na závěr je vždy provedeno zhodnocení metody, je diskutován její význam a možnosti aplikace v různých vyučovacích předmětech.
Obsah
1. Seznámení se základními metodami, formami práce a jejich dělením
2. Aplikace jednotlivých základních metod ve výuce, princip a různé způsoby využití: brainstorming,myšlenková mapa,práce s textem- škálování,princip a různé způsoby využití diskusní metody - rozhovor, diskuse, beseda
princip a různé způsoby využití metody pro rozvoj kritického myšlení - EUR, volné psaní, pětilístek?
pedagogické aktivity pro skupinovou práci a kooperaci
Další aktivizující metody a formy výuky (stručné představení) - Snowballing, Kolečka, Kolotoč, Návštěvníci, Akvárium (1 hod)
Diskuse, výměna zkušeností.
|