Rozvoj čtenářské pregramotnosti v MŠ pomoci literárního díla- šablony
|
Číslo akreditace: 832/2017-1-146 |
Cílem akce je nabídnout učitelkám MŠ metodiku práce s literárním textem
1. téma - Literární a dramatická výchova v mateřské škole
Kvalitní umělecké dílo povzbudí v dětském posluchači jeho emoce a zajišťuje estetický zážitek, který se projevuje v citlivým vnímáním čteného a změnou činů a postojů. Důležitým faktorem pro rozvoj osobnosti dítěte je vhodný výběr poezie a prózy pro děti předškolního věku.
rozvoj psychologických faktorů
procvičování tělesného pohybu, nonverbálních projevů,
vytváření samostatných postojů, posouzení a uvažování
podpora smyslového vnímání;
respekt k pravidlům a vlastním zákonům;
seznámení se s texty lidové slovesnosti (jejími různorodými žánry);
ukázky z děl E. Frynty; M. Kratochvíla; J. Hanzlíka; P. Skálové; A. Lobela; Z. Malinského aj.
2. téma : Umělecká literatura v mateřské škole
Seminář volně navazuje na předcházející téma, nabízí další náměty, mezi něž patří hry pro:
Hlasové dovednosti
artikulační říkanky, jazykolamy;
rozšiřování slovní zásoby;
přípravu budoucí čtenářské gramotnosti;
pohybové ztvárnění příběhu; soustředění a obratnost;
respektování společenských a kulturních pravidel;
vyvozování závěrů, fixování nových znalostí a informací apod.
ukázky z děl J. Bruknera; J. Havla; J. Kahouna; J. Čapka; I. Diviše j. Dědečka aj
3. téma -Příběh a morální hodnoty
V této části se seznámíme s technikami pro rozvoj morálního vědomí a chování dětí, ve kterých bude dominovat příběh a jeho možnosti pro upevňování morálních hodnot dětí.
- Orientace v morálních hodnotách současné společnosti
- Práce s klíčovými pojmy (příběh, morálka, rodina, dítě) na základě zkušeností frekventantů
- ukázka práce s dětmi živá nebo z videozáznamu - práce s morálním tématem pomocí příběhu
- rozbor ukázky, pojmenování užitých technik a jejich aplikace
-hledání aktuálních morálních témat
- práce s tématy
- příběh v literárním kontextu ? vytváření tematického celku k rozvoji morálních hodnot
- diskuse a reflexe
10.-11.11.2018
|